• Kalender
  • Nye sange om frihed
    • Frihedssangen 2020
      • Konkurrencebetingelser
    • Fremtidssangen 2020
      • Konkurrencebetingelser
  • Rettigheder og tilladelser
  • Støtte
    • ALSANG Puljen
      • Vejledning
      • Ansøgning
    • Tilskud til kommuner
      • Guide: Tilskud til kommuner
      • Afrapportering ALSANG Live
      • Afrapportering ALSANG Læring
      • Afrapportering ALSANG Puljen
  • ALSANG Kunstnere
    • Opret kunstnerprofil
    • Guide ALSANG Kunstnere
    • ALSANG Koncepter
  • ALSANG Online
  • Fædrelandssang på modersmål
  • Undervisning
    • Indskoling
    • Mellemtrin
    • Udskoling
    • Ungdomsuddannelse
  • Inspiration
    • Lav dit eget ALSANG-arrangement
    • Nørderi
    • The Freedom Singers
    • Opstart morgensang
    • Alsang under besættelsen
  • Om ALSANG
    • ALSANG
    • Organisationen
    • Download logo
    • Privatlivspolitik
    • Job
    • Kontakt
  • Nyheder
  • COVID-19 og ALSANG
Log ind
Hjem/Undervisning/Mellemtrin

Mellemtrin

Få inspiration til undervisningforløb som relaterer sig til fællessangsinitiativet ALSANG og markeringen af årsdagen for Danmarks befrielse.

Her på siden finder du beskrivelser af undervisningsforløb og -materiale særligt målrettet elever på mellemtrinnet (4.-6. klasse).

Human rights

Verdenserklæringen om Menneskerettigheder

Dansk, samfundsfag, historie, kristendomskundskab
1.-10. klasse
Ingrid Ank
Menneskerettigheder, Menneskerettighedernes historie, Menneskerettighedernes idé

Efter 2. Verdenskrig gik verdens ledere sammen og formulerede nogle fælles rettigheder – menneskerettigheder – i et forsøg på at forhindre, at krigens rædsler nogensinde skulle gentage sig. Ikke mindst skete det på baggrund af indtryk fra nazisternes forsøg på helt at fjerne bestemte minoriteter fra jordens overflade: Jøder, romaer, homoseksuelle, handikappede m.fl.

Materialet her giver en kort introduktion til menneskerettighedernes baggrund og idé og giver samtidig eleverne mulighed for at arbejde med spørgsmålet om at forpligte sig på tværs af landegrænser.

Artikel: Menneskerettighederne og 2. Verdenskrig
Øvelser: Verdenserklæringen om Menneskerettighederne
Kopiark/powerpoint til øvelse 1
Kopiark til øvelse 2

Der er øvelser til både indskoling, mellemtrin og udskolingen. Indledningsvis kan læreren læse artiklen Menneskerettighederne og 2. Verdenskrig som baggrund for arbejdet med emnet. Artiklen kan også læses af de ældste elever.

Kombiner evt. dette materiale med "Ret til frihed".

Sangskrivning

Skriv en sang om frihed

Dansk, musik
10-18 år
Anne Odgaard Eyermann og Marianne Søgaard
Rim, versefødder, betoninger, skrivestil

Hvordan skriver man en god sangtekst som egner sig til fællessang? Og hvordan får man sit budskab formidlet? Få tips og tricks til at skrive en god tekst ved hjælp af disse video tutorials.

Hvordan får man hul på skriveriet? Hvad er versefødder og betoninger? Hvilke slags rim kan man vælge imellem? Hvor skal betoningerne lægges? Hvad er frihed for dig? Hvad er frihed for andre?

Video 1

Hvad er frihed?

Få tips til hvordan kan man arbejde med temaet frihed i sin sangtekst.

Video 2

Hvordan kommer vi i gang?

Få tips til hvordan kan man kommer i gang med at skrive en sangtekst.

Video 3

Hvilken stil?

Få tips til hvorfor og hvordan man vælger en bestemt skrivestil, når man skal skrive en sangtekst.

Video 4

Versefødder og betoninger

Få tips til hvordan man skriver en god sangtekst, hvor versefødder og betoninger i teksten passer sammen med melodien.

Video 5

Rim

Få tips til hvordan man kan bruge rim i en sangtekst.

Kø ved forretning under besættelsen

Besættelsesspillet

Historie
3.-6. klasse
Historielab
Besættelsen, 2. Verdenskrig

Dette rollespil handler om besættelsestiden i Danmark og foregår i en fiktiv mindre by, Vimmerslev. Spillet refererer i sit design til kompetenceområdet historiske scenarier og til kanonpunktet om besættelsestiden.

Spillet henvender sig til elever på mellemtrinnet, men vi opfordrer til, at man som lærer prøver spillet af på andre klassetrin, hvis man vurderer det passer til de elever og klasser, man underviser i.

Download rollespillet
Download lærermateriale

Spillet har til hensigt at give eleverne indsigt i, hvad det vil sige at bo og leve under forhold med rationeringer på mad og fornødenheder samt at være besat af en anden statsmagt. Eleverne har til opgave at spille forskellige roller i den fiktive by herunder roller, der rummer bestemte opgaver, som eleverne undervejs skal udføre – også opgaver som skal holdes hemmelige for værnemagten.

Materialet er udarbejdet af Historielab, som har givet ALSANG 2020 tilladelse til brug at Besættelsesspillet.

Find yderligere materiale til historieundervisningen på Historielab.dk

Skærmbillede 2019-06-25 kl. 14.23.40

Hvad var det dog, der skete?

Dansk, historie
4.-6. klasse
Andreas Jensen
Lyrik, fagtekst, digtanalyse, sang, tegneserie

Dansk lyrik i et historisk perspektiv. Fra digt til tegneserie.

Formålet med undervisningsforløbet er at åbne elevernes øjne for, hvad lyrik kan, hvad den kan forandre, og hvordan den med få ord kan indgyde håb i en ellers mørk tid. Forløbet skal give eleverne en bevidsthed om ordets magt, at pennen er stærkere end sværdet. Men også om vigtigheden af de ord - sange – vi deler som folk. Forløbet tager udgangspunkt i Kaj Munks sang ”Den blå anemone”, hvor elevernes arbejde med og fortolkning af digtet munder ud i kreationen af en tegneserie.

Dette forløb kan oplagt kobles med arbejde med besættelsestiden i historiefaget.

Download materialet her:

Elevmateriale pptx
Elevmaterialet pdf
Lærervejledning

Forløbet er lavet som PowerPoint til brug i undervisningen. Der er et PowerPoint med noter og instruktioner i pptx-format til læreren, som oplagt kan bruges på klassens smartboard e.l. PowerPointet kan også downloades som pdf-fil til udlevering til eleverne digitalt eller som print. Læs også lærervejledningen inden forløbet påbegyndes.

sommerfugl på hånd

Dyret i mennesket. Mennesket i dyret

Dansk, kristendom
4.-6. klasse
Marie Elmegaard, Dansklærerforeningen
Menneske og dyr, allegori, fabler, fremstilling, fortolkning

Der er i forløbet fokus på dyret som symbol på menneskets kamp for frihed og for at være menneske. Der arbejdes med en nuanceret forståelse af, hvad mennesket er for et væsen, og hvordan mennesker er tæt forbundet med hinanden.

Eleverne skal fokusere på dyr i litteraturen, primært indenfor fabel-genren, og hvordan dyret bliver et symbol på menneskets kamp for at leve i et samfund med frihed til alle mennesker. Der vægtes i forløbet et fokus på de to danskfaglige kompetenceområder: fremstilling og fortolkning.

Download materialet her:

Lærervejledning
Elevhæfte
Arbejdsark
Arbejdsark 5 - vendespil

Organisationerne bag

spil-dansk-logo
dk-forfatter-forening
grundtvigsk-forum

Støttet af

nordea-fonden

ALSANG

info[a]alsang.dk
Spil Dansk, Lydens Hus
Gl. Kongevej 11-13
1610 København V.
CVR: 35 92 19 74

Facebook/alsang